Selamün aleyküm Kardeşlerim
Kuran-ı kerimi anlamak
ve islamiyeti yaşamak ile ilgili
Bir kaç söz yazmak istiyorum
İslamiyeti nasıl anlayabiliriz
ve hayatımıza nasıl tatbik edebiliriz
Kuran-ı anlamak aynı zamanda
islamiyeti yaşamak anlamına gelmiyormu
Bazı müslümanlar Kuran-ı kerim ile ilgili olarak
İlk etapta bir din ve ahlak kitabı'dır diyerek
Kuran-ı kerimin asıl arka
planını görmezden gelirler
İslamiyeti anlamak ve yaşamak için
Kuran-ı kerim'i ve Türkçe mealini
okumanın yeterli olacağını
Okuyanların Kuran-ı kerimden direkt
mesaj alabileceğini
İfade etmeye çalışmaktadırlar
Bu konuyla ilgili yıllar önce
Amerikan Michigan Üniversitesinin
yayınladığı bir dergide
İslamiyet ile ilgili Parnel Talbott'un hazırladığı
İngilizce bir araştırma yazı dizisini okumuştum
Bu yazıda özet olarak
Kuran-ı kerimden direkt mesaj almanın
Mümkün olup olmadığı hakkında
bazı önemli ayrıntılar aktarıyordu
Bu yazıda Muhammed Radmund isimli
Arap asıllı Amerikalı bir İslam
tarihi araştırmacısının
Bu konu hakkında bahsettiği
şeyler özet olarak şuydu
" Arap dili ve edebiyatı üzerine
yıllarca araştırmalar yapanlar var
Ve bu araştırmacıların içinde
Kuran-ı kerim ile ilgilide ayrıca
araştırmalar yapanlarda mevcut
Kuran-ı kerim'den mesaj almak
için Arapça bilmek yeterli değil
Kuran-ı kerim üzerinde tek yönlü bir araştırma
yapmaklada mesaj alamıyorsunuz
Kuran-ı kerim okumak yada anlamak
İslami ilimlerden biridir
Fakat bu ilme vakıf olmaklada Kuran-ı
kerimden mesaj almak ayrı şeyler
Kuran-ı kerimi Arapça olarak
elbette okuyabilirsiniz
Ve hangi ülkede yaşıyorsanız
O ülkenin diliyle şekillendirilmiş
mealinide okuyabilirsiniz
Arap dili ve edebiyatına vakıfsanız
Okuduğunuzun manasınıda
anladığınızı düşünürsünüz
Ancak Kuran-ı kerim'den mesaj alabilmek
için bunlar bazen yetersizdir
Düşünülmesi gereken bir kaç
önemli nokta şudur
Kuran-ı kerim'i sizler ne
amaçla okuyorsunuz
Allah'ın emirlerini içeren bir
kitap olarakmı okuyorsunuz
Yani Kuran-ı kerim'i bir din
ve ahlak kitabı olarakmı okuyorsunuz
Bu şekilde okuyorsanız
o zaman şunu ifade edelimki
Kuran-ı kerim mucizevi bir
kitaptır ve okumak bir bilim dalıdır
Okuduğunuzu anlamak ise bir kaç
bilim dalının toplamını ifade eder
Kuran-ı kerim müteşabih ve
muhkem ayetlerden oluşur
Her çağa göre manası değişir
ve ve her çağdaki manası doğrudur
Siz hangi çağda yaşıyorsunuz ve hangi
çağın insanısınız buna karar verin öncelikle
Mutlak Kuran-ı kerim size yaşadığınız çağ
ile ilgili farklı manalarını ulaştıracaktır
Yoksa Kuran-ı kerimde mevcut olan teşbih
kinaye mecaz-ı mürsel tariz vesaire gibi
Edebi sanatların bulunduğu bir şiir
kitabı yada roman gibimi okuyorsunuz
Bu şekilde okuyorsanız eğer
Kuran- kerim size bu bakış
açısıylada çok farklı
türlerde cevaplar verecektir
Osmanlı devri devlet adamları
gibi dünyaya islamiyeti
yaymak içinmi okuyorsunuz
Veya Osmanlı devrinin durakmala
döneminden önceki
Yükseliş dönemindeki hakiki
islam alimleri gibi
İslamiyeti özümsemek ve yaşamak
içinmi okuyorsunuz
Tıp ile ilgili veya botanik ile ilgilide
kütüphanelere sığmayacak bilgiler vardır Kuran'da
İsrailli ziraat ilmi Profesörü İzak Moşe'nin bugday
tohumlarıyla ilgili
Yaptığı araştırmalarda Kuran-ı Kerim
bakara suresinden
yararlandığını ifade etmesi gibi
Bir ziraat ilmi kitabı olarakmı okuyorsunuz yoksa
Amerikalı astronot Neil Armsrtong'un astronomi ile
ilgili kitaplar okurken
Aya yolculuğundan sonra Kuran-ı
kerimdeki bahsi geçen miraç hadisesine göre
Astronomi ile ilgili bilimsel bir kaynak
okur gibimi okuyorsunuz
Uzay ve gezegenler ile ilgili çok farklı bilgiler
veren bilimsel bir kitap gibimi okuyorsunuz
Fransız bilim adamı Jacques Cousteau
yıllarca süren araştırmalardan sonra
Atlas Akdeniz bağlantısını keşfetmek
için kaynak ararken
Kuran-ı kerim'in yüzyıllar önce bu konu ile
ilgili mevcut ayetlerinden yararlandığı gibi
Siz Kuran-ı kerim'i bir Oşinografi bilimi
kitabı olarakmı okuyorsunuz
Kısacası Kuran- kerim'i siz ne amaçla okuyorsanız
Okuduğunuz amaca göre değişen
binlerce farklı mana ile karşılaşacaksınız
Bu binlerce mana içinden siz hangisini
ve niye alacağınıza nasıl karar vereceksiniz
Eğerki " Ben müslümanım ve bu kitap'ı
okumak zorundayım " diyerek okuyorsanız
Bu size ulaşan mutlak bir emirdir fakat bir
amaç olmadığı için
Ve niye okuduğunuza karar veremediğiniz için
İsterseniz Türkçe İngilizce Arapça dilleri
ve edebiyatlarında uzman olun
İsterseniz fıkıh kelam hadis akaid siyer gibi
islami ilimlerde uzman olun
İsterseniz fizik matematik astronomi kimya
gibi bilimlerde uzman olun
Okuduğunuz kitabın mealinide tefsirinide okusanız
Binlerce farklı manalar ve mesajların
içinden tek bir mesaja indirgeyemeyeceksiniz
O halde siz ne amaçla okuduğunuza karar vermedikçe
Kuran-ı kerimden binlerce mesaj alıyorum sanırsınız
Ama aldığınız binlerce mesaj içinden tek bir
mesaj alamazsınız
Peki Kuran-ı kerimden mesaj almadan
İslamiyeti nasıl ve neye göre yaşayacaksınız
Ve Kuran-ı kerimi okumak ve hayatınıza tatbik
etmek ve yaşamaya mecbursunuz
Bu sizin müslümanlar olarak görevinizdir ve
bu amaçla siz dünyadasınızdır
Ve müslümanlar olarak Allahın dünyadaki
halefi sizlersinizdir
Fakat bazı müslümanlar sanki böyle bir amacı
görevi sorumluluğu yokmuş gibi davranıyorlar
Araştırma yapmaktan aciz ve bilgisiz cahiller
olarak yaşamaya devam ediyorlar "
Evet kardeşlerim yukarıdaki özet yazıdan,
sonra şunları söylemek istiyorum
Asrımızdaki bazı müslümanların amacının
ne olduğunuda anlamakta zordur
Ve günümüzde bu bazı müslümanlara bakarak
islamiyeti gerçek manasıyla kavramakta zordur
Bazı müslümanları örnek alarak veya
Kuran-ı kerimden bizlere naklettikleriyle birlikte
Yaşantılarıyla uyumsuz hale gelen
bir islamiyet içinde gerçeği bulmakta bazen zordur
Bir kaç örnek verilmesi gerekirse şunları yazalım
Osmanlı ve hilafetin gündemden yok
edilmesi esnasında
Meclisteki mebusların bir kısmı mecliste
bu oylamaya katılırken
Bir kısmı ise meclisin mescidinde
dini sohbetle meşguldü ve oylamaya katılmadı
Dini sohbetin konusuda şuydu
Meclisteki mebusların birisi mescitte namaz kılarken
Seccadesine konan kan yüklü bir sivrisineğin
Mebus alnını secdeye koyduğunda
Alnına yapışarak ve patlayarak alnına kan bulaştırması ile
Abdestin ve namazın bu kan ile bozulup bozulmadığıydı
Yukarıda ise hilafet ve Osmanlıya son darbe vuruluyordu
Peki bu oylamaya katılmayarak sinekten
bahseden müslümanların amacı neydi
Bir TV kanalında TV seyretmenin
haram veya helal oluşu tartışılırken
Diğer kanalda ise büyük günahların
affının olmadığı tartışılıyordu
Diğer bir TV kanalında ise yıllarca kötü yolda olan
ve büyük günaha bulaşmış yaşlı bir kadının
Kuyudan su çekerek bir köpeğin susuzluğunu gidererek
Rabbimizin affına mazhar olması konusu anlatılıyordu
Bir TV kanalında ise İslamiyette hristyanlık
gibi ruhban sınıfı olmadığından
Büyükte olsa küçükte olsa günahın affı yetkisi Allahındır
Ve bunu yargılamak kula düşmez deniliyordu
Bir TV kanalında ise yarım saat boyunca anlatılan konu şuydu
" Gusül abdetsi alınırken toplu iğnenin başı kadar bile
kuru yer kalmayacak "düsturuydu
Diğer TV kanalında ise haberin konusu şuydu
Ortadoğudaki su kaynaklarını İsrailin
denetlemeye çalıştığı haberiydi
Yine bir TV kanalında ise bazı ayet
ve hadislerin kesin hükümlerinin
Konunun önemine binaen bazen
hüküm şeklinde yer aldığı
Fakat Rabbimizin bunu ifade ederken kendi
merhametinide ifade ettiğinden
Bu katı hükmün konunun önemine binaen
katı şekilde bize aktarıldığı mesajıydı
Yani Kuran-ı kerimdeki ayetlerin mu
tlak bir emir olarak algılanırken
Edebi sanatlar mecaz kinaye teşbih
gibide algılanması gerektiğiydi
Kardeşlerim ben son söz olarak şunları söyleyeceğim
Bizde hatalıyız ve Rabbimizin affına her zaman muhtacız
Kardeşlerim doğruyu gören ve bilen yalnızca Allahtır
Bu kadar islamiyeti ve Kuran-ı anlama yolunda
farklı yorumları barındıran bir toplumda
Cehalet içinde kalmadan ve Allahın
verdiği aklı kullanarak
Bilim ve teknolojiyle içiçe olarak
Araştırma ve inceleme ruhundanda yararlanarak
Rabbim bize Kuran-ı kerimi anlamayı
hayatımıza tatbik etmeyi
Ve İslamiyeti yaşamayı
nasip etsin inşallah
Allaha emanet olun selamün aleyküm